Evropští astronomové objevili první údajně obyvatelnou planetu obíhající okolo jiné hvězdy.

Vesmírné těleso v souhvězdí Vah je asi jedenapůlkrát větší něž Země a panuje na něm podle odhadů průměrná teplota mezi nulou a 40 stupni Celsia. To by umožňovalo, aby na planetě byla voda v tekutém skupenství, která je jednou ze základních podmínek života. Na svých internetových stránkách o tom informoval odborný server World science.

Unikátní objev se podařil trojici astronomů ze Švýcarska, Francie a Portugalska. Podle jednoho z objevitelů Stéphana Udryho ze ženevské observatoře je tato exoplaneta, jak odborníci označují planety vně naší Sluneční soustavy, buď skalnatá jako Země, nebo pokrytá oceány.

Podle serveru je nejmenším takovým vesmírným tělesem, jaké se kdy podařilo zaznamenat.

Důkazy o výskytu života na něm vědci prý zatím nemají. Další člen výzkumného týmu Xavier Delfosse z univerzity v Grenoblu nicméně připomněl, že voda v tekutém stavu je základní podmínkou pro život. Domnívá se proto, že se tento objekt stane v budoucnu velmi důležitým cílem kosmických misí, které budou pátrat po životě ve vesmíru.

Hmotnost této planety její objevitelé odhadují asi na pětinásobek Země a gravitace na jejím povrchu je zhruba dvakrát silnější než na Zemi. Spolu s dalšími dvěma planetami krouží okolo červeného trpaslíka označovaného jako Gliese 581, který je od Země vzdálen přes 20 světelných let. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů. Přesto tento trpaslík patří mezi stovku nejbližších hvězd od Slunce.

"Superzemě", jak planetu astronomové překřtili, obíhá okolo své hvězdy ve vzdálenosti čtrnáctkrát menší než naše planeta okolo Slunce. Díky tomu zde jeden rok trvá pouhých 13 dní. Gliese 581 je však na rozdíl od Slunce menší a chladnější, a tudíž na povrchu jeho souputníka mohou panovat podmínky slučitelné se životem.

Tento objev podle vědců umožnil vysoce citlivý spektrograf umístěný v observatoři La Silla v Chile. Švýcarský astronom Udry stál již v čele týmu, který před dvěma roky na stejném pracovišti zaznamenal v okolí Gliese 581 jinou planetu. Její hmotnost se odhaduje na patnáctinásobek Země, podobně jako například Neptun.